Teresa Bukowska
KREATYWNOŚĆ, INNOWACYJNOŚĆ, MOTYWACJA ORAZ NOWE TECHNOLOGIE NAUCZANIA
Program kursu opierał się na wykorzystywaniu technologii informacyjnej podczas pracy na lekcji oraz pracy wychowawczej z uczniami. Poznałam nowe programy służące do kreowania quizów oraz testów wiedzy takich jak Quizizz, Study Stack, Floobaroo. Dzięki nim, nauczyciele mogą nie tylko tworzyć ciekawe testy sprawdzające wiedzę uczniów, lecz również wykorzystać je na lekcji powtórzeniowej, czy do tworzenia konkursów dla uczniów.
KREATYWNOŚĆ, INNOWACYJNOŚĆ, MOTYWACJA ORAZ NOWE TECHNOLOGIE NAUCZANIA
W dniach 9 – 20 października 2017 roku brałam udział
w drugim szkoleniu "Kreatywność, innowacyjność, motywacja oraz nowe
technologie nauczania" organizowanym przez szkołę Europass Teacher Academy
we Florencji. Na kursie poznałam nie
tylko nauczycieli
z Polski, ale również z Bułgarii, Węgier, Słowenii, Czech, Niemiec oraz Grecji. Zajęcia prowadziły Tatiana Speri i Sheila Corwin.
z Polski, ale również z Bułgarii, Węgier, Słowenii, Czech, Niemiec oraz Grecji. Zajęcia prowadziły Tatiana Speri i Sheila Corwin.
Program kursu opierał się na wykorzystywaniu technologii informacyjnej podczas pracy na lekcji oraz pracy wychowawczej z uczniami. Poznałam nowe programy służące do kreowania quizów oraz testów wiedzy takich jak Quizizz, Study Stack, Floobaroo. Dzięki nim, nauczyciele mogą nie tylko tworzyć ciekawe testy sprawdzające wiedzę uczniów, lecz również wykorzystać je na lekcji powtórzeniowej, czy do tworzenia konkursów dla uczniów.
Na zajęciach zobaczyłam zupełnie inną stronę mediów
społecznościowych, takich jak Facebook i
YouTube. Okazały się one być dodatkowym narzędziem wspierającym pracę wychowawczą oraz dydaktyczną
nauczyciela. Podczas szkolenia tworzyliśmy rozmaite nagrania, quizy,
umieściliśmy naszą grupę na Facebooku, gdzie mogliśmy się dzielić naszymi
spostrzeżeniami i pomysłami.
Codziennej pracy na zajęciach towarzyszył zawsze
śmiech. Opowiadaliśmy o tym, jak to jest w szkołach w innych krajach skąd
pochodzili uczestnicy, zastanawialiśmy się, co można by ulepszyć. Bardzo
chętnie wracam do tych mile spędzonych chwil z nowymi koleżankami.
Z Florencji wróciłam pełna energii i zapału. Polecam wszystkim w/w kurs. Naprawdę warto, gdyż można się dużo nauczyć a przy okazji poznać nowe miejsca. W moim przypadku Florencję i Włochy, przepiękne krajobrazy i wspaniałych ludzi.
Z Florencji wróciłam pełna energii i zapału. Polecam wszystkim w/w kurs. Naprawdę warto, gdyż można się dużo nauczyć a przy okazji poznać nowe miejsca. W moim przypadku Florencję i Włochy, przepiękne krajobrazy i wspaniałych ludzi.
Na ostatnich zajęciach wspólnie nagraliśmy filmik,
do którego obejrzenia zapraszam, jego sentencja jest przewodnim motywem naszego
szkolenia.
Link do filmu:
https://www.facebook.com/europassteachertraining/videos/749048921966125/ Iza Szwindowska
INKLUSION IN ITALIEN - SCHULE UND LERNEN IN SUDTIROL / ALTO ADIGE
W dniach 01-07.10.2017 wzięłam udział w szkoleniu pt. Inklusion
in Italien – Schule und Lernen in Südtirol / Alto Adige w ramach projektu
ERASMUS+. Szkolenie zostało zorganizowane przez Forum Eltern und Schule w
Dortmundzie i odbyło się w malowniczej górskiej miejscowości położonej w
północnej części Włoch w Brunico/Bruneck. Wszyscy uczestnicy kursu zostali
zakwaterowani w hotelu Blitzburg w Brunico, ponieważ codziennie wspólnie
wyjeżdżaliśmy bądź wychodziliśmy na zajęcia odbywające się w różnych placówkach
oświatowych.
Pierwszego dnia spotkaliśmy się z naszym koordynatorem kursu
Josefem Kühebacherem, który dokładnie omówił program
naszego szkolenia. Od pierwszej chwili zaskarbił sobie nasze zaufanie. Nasza
grupa była dosyć liczna: 12 uczestników z Niemiec z różnych landów, 4
uczestników z Belgii i ja jedyna z Polski. Wśród uczestników znaleźli się
dyrektorzy, nauczyciele różnych przedmiotów ze szkoły podstawowej i szkoły
średniej. Zajęcia najczęściej rozpoczynały się o 8.30 i trwały do 17.00.
Podczas tego
seminarium poznałam bliżej system kształcenia dzieci i młodzieży, poczynając od
przedszkola aż do wyższych poziomów nauczania. Pierwszą placówką, do której
pojechaliśmy, było nowoczesne przedszkole w miejscowości Trentino. W
przestronnych salach, a właściwie w otwartych pomieszczeniach dzieci uczyły się
podczas zabawy. Robiły to, na co miały w danym momencie ochotę. Jedne układały
klocki, inne bawiły się „w dom”, jeszcze inne były w sali z kostiumami, bądź
segregowały różne przedmioty. Opiekunki pracowały z grupą dzieci, która w danym
momencie przejawiała zainteresowanie danym zajęciem. Pani dyrektor wyjaśniła
nam, że dzięki takiemu podejściu i metodzie nauczania dzieci szybciej się uczą
i rozwijają swoje zainteresowania w konkretnej dziedzinie. Należy jednak dodać,
że ilość dzieci w tym przedszkolu nie była zbyt duża.
PRZEDSZKOLE W TRENTINO
W czasie kursu spotkaliśmy się także z nauczycielami, dyrektorami placówek oświatowych oraz opiekunami praktyk szkolnych pracujących na obszarze Doliny Pustertal. Osobiście uczestniczyliśmy (jako obserwatorzy) w zajęciach dydaktycznych, aby bliżej poznać sposób kształcenia dzieci, gdzie nauka odbywa się w dwóch językach: niemieckim i włoskim. Oprócz tego uczniowie uczą się obowiązkowo języka angielskiego. W odwiedzanych placówkach nauczyciele kładli bardzo duży nacisk na nauczanie włączające, aby zniwelować różnice kulturowe oraz religijne pomiędzy dziećmi z różnych państw świata, a obecnie zamieszkujących południowy Tyrol. W maleńkiej urokliwej miejscowości nauczyciel matematyki wprowadzał temat m.in. o walucie w Polsce. Opowiedziałam włoskim dzieciom trochę o naszym kraju. Niestety, nie pokazałam im polskiej waluty, bo nie zabrałam jej ze sobą. Dzieci były zainteresowane moją opowieścią.
Zainteresowały mnie wszystkie tematy szkolenia, ponieważ prowadzący posiadał niezwykły dar przekazywania informacji, a sam program kursu był bardzo urozmaicony. Sposób nauczania języka obcego (angielskiego i niemieckiego) był bardzo ciekawy dla uczniów. Uczniowie z pomocą wielu środków dydaktycznych
Pamiątkowe zdjęcie z
szefem kuchni
Wszystkich kursantów
zainteresował szczególnie jeden fakt, że architekci, projektując placówki
oświatowe (przedszkola, szkoły) konsultują się z nauczycielami, biorąc pod
uwagę ich potrzeby i sugestie. Dzięki temu budowle te są niezwykle funkcjonalne
i dostosowane do aktualnych potrzeb, a dzieci i młodzież doskonale się tam
czują i mają optymalne warunki do zdobywania wiedzy.
Pomysłowy sposób
witania wszystkich gości
Lekcja matematyki –
waluta (w Polsce)
Artykuł w lokalnej gazecie nt. prowadzonego kursu we
Włoszech (Dolina Pustertal)
Ciekawa dekoracja
ściany w szkole gastronomicznej w Brunico
Szkolna kuchnia –
miejsce kształcenia przyszłych pracowników gastronomii
Oprócz możliwości
uczestniczenia w zajęciach szkolnych prowadzonych w nieco inny sposób, niż w
Polsce miałam okazję spotkać się z kolegami po fachu z Niemiec i z Belgii oraz
podzielić się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem oraz porównać z ich systemem
kształcenia.
Poza obowiązkowymi zajęciami zadbano również o program
kulturalny. Był on nieco okrojony ze względu na brak czasu. Nasz koordynator
kursu, Josef Kühebacher, człowiek niezwykle serdeczny,
empatyczny i życzliwy starał się nam przybliżyć włoską kuchnię typową dla tego
regionu (bez pizzy czy lazanii). Lunch jedliśmy najczęściej w urokliwych
zajazdach czy restauracjach, gdzie serwowano regionalne potrawy. Ostatni lunch zjedliśmy
w Szkole Hotelarstwa w Brunico, gdzie przyszli pracownicy gastronomii stawiali
swoje pierwsze kroki. Ten lunch to był raj dla oczu i podniebienia. Nikt z nas
nie liczył spożywanych kalorii.
Oprócz tej niebiańskiej podróży byliśmy na wycieczce w
Dolomitach. Die Drei
Zinnen Dolomiten (wys.ok.3000m) znajdujące się na terenie
parku krajobrazowego od 2009 roku znajdują się na liście Światowego Dziedzictwa
UNESCO. Dolomity w znacznej części składają się z
odkrytych skał - wapieni i dolomitów oraz częściowo - riolitów. Charakteryzują się bardzo
malowniczą rzeźbą terenu spowodowaną ich erozją. Stanowią bardzo atrakcyjny
turystycznie teren zarówno dla narciarzy, jak i wspinaczy skalnych. Widok tych trzech szczytów zapiera
dech w piersiach. Turystyczne szlaki prowadzące na te szczyty zachęcają do
wspinaczki, ale brak czasu i odpowiedniego ubioru uniemożliwił nam wędrówkę.
Zofia Warężak
Od 10 do 21 lipca 2017 roku uczestniczyłam w
szkoleniu nauczycieli „Życie w Wielkiej Brytanii”(Life In Britain). Zostało ono
przygotowane przez International House London. Naszym trenerem był Michael Whiteman, który
starał się nam przybliżyć na zajęciach kulturę i mentalność brytyjską.
Dodatkowo mieliśmy jeszcze dwoje opiekunów, z którymi zwiedzaliśmy Londyn,
poznawaliśmy historię miasta, odkrywaliśmy najważniejsze zakątki stolicy. Nasza
grupa liczyła 12 osób różnej narodowości m.in. Węgrów, Bułgarów, Hiszpanów.
Zajęcia odbywały się codziennie od godziny 13:15 do 16:15 i poświęcone były kolejno tematom: Wielka Brytania dzisiaj, Shakespeare, sztuka, mity i legendy, tradycyjne posiłki, film i telewizja, polityka, Brexit, rodzina królewska, brytyjska prasa i muzyka, życie społeczne. Na spotkaniach omawiane były również różnego rodzaju techniki i metody pracy z uczniami na lekcji.


W godzinach przed lub popołudniowych mieliśmy możliwość zobaczenia tego, o czym rozmawialiśmy. Byliśmy
w teatrze Szekspirowskim, w Parku Regent na sztuce Dickensa, na koncercie Johna
Williamsa w Royal Albert Hall, w Galerii Narodowej, w pubie na quizie,
w kręgielni, na brytyjskiej herbacie w The Delaunay,
w Pałacu Buckingham, siedzibie parlamentu, w punkcie widokowym na Sky Garden.

Iza Szwindowska
'AUDIOVISUALS AND SOCIAL MEDIA'
Izabela Reglińska
'CLIL - METHODOLOGY AND ICT TOOLS FOR TEACHERS WORKING WITH CLIL'
FLUENCY AND ENGLISH LANGUAGE
W dniach 16-30.07.17r. i 31.07 - 12.08.2017r. 5 nauczycieli z naszej szkoły uczestniczyło w kursie językowym na Malcie. Oto ich prezentacja:
Katarzyna Neumuller
Daria Treder
Natalia Zatoń
Joanna Szroeder
'LANGUAGE, LIFE AND CULTURE IN THE UK TODAY'
W dniach 08-15 maja 2017r. brałam udział w szkoleniu ‘Language, Life and Culture
in the UK Today’, zorganizowanym przez Lake School of English Oxford, z
siedzibą nad Tamizą.
zdjęcie szkoły
Szkoła
pomogła mi w znalezieniu zakwaterowania u rodzinie goszczącej. Wolny czas spędzałam z sympatyczną Ann, która również
przyrządzała dla nas posiłki. Jestem szczęśliwa, że mogłam z nią zamieszkać
ponieważ dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy o Brytyjczykach i ich kraju,
mogłam spróbować dań, które oni sami uwielbiają i oczywiście stale doskonalić
znajomość języka angielskiego w praktyce.
Podczas
tygodnia zajęć omówione zostały następujące zagadnienia: stereotypes in the UK,
what’s in the news?, cultural awareness, British values, colloquial
expressions, the history and development of English, regional British customs,
everyday phrasal verbs and idioms, practical pronunciation phonemes, stress and
connected speech, multiculturalism and the effects on society in the UK today
and the British education system.
Zdjęcie przedstawiające 4 najważniejsze wartości
dla Brytyjczyków
Zajęcia obywały się codziennie
od 9-16. Moja grupa liczyła 8 osób: Polka, 2 Szwedki, 2 Holenderki i 3 Niemców,
wszyscy bardzo otwarci, sympatyczni i pomocni.
Szkoła zorganizowała dla nas
zwiedzanie Oxfordu oraz Christ Church College. Była to wycieczka z
przewodnikiem, imieniem Rob, który odkrył przed nami tajemnice Oxfordu. Pokazał
nam miejsca, w którym kręcono słynny film o Harrym Potterze, kryjówki Alicji z
Krainy czarów. Alicja z Krainy czarów została napisana przez pewnego
nauczyciela matematyki uczącego właśnie w Christ Church College.
Moja
grupa podczas zwiedzania Christ Church College.
Piękne oblicze Oxfordu
Po zakończeniu szkolenia wszyscy otrzymaliśmy
certyfikaty potwierdzające nasz udział w nim. I nie rozstając się jeszcze, wyruszyliśmy na zwiedzanie cudownego Blenheim Palace, miejsca w którym urodził
się Winston Churchil.
Blenheim Palace
Aldona Baske
'LANGUAGE LEARNING, FUN & GAMES', MALTA
W dniach 3 - 7.04.2017r. brałam udział w szkoleniu 'Language Learning, Fun & Games' – Methodology for Primary School w ramach
projektu ERASMUS +, które odbyło się w miejscowości St.Julian na Malcie.
Szkolenie zorganizowane zostało przez szkołę ETI – Executive Training Institute
Malta.
Zajęcia odbywały się codziennie w godzinach od 9:00 od 14:30. Grupa liczyła tylko 3 osoby różnych narodowości: Polka, Włoszka i Łotyszka. Dzięki tak nielicznej grupie mieliśmy bardzo dobry kontakt z prowadzącą i możliwość wypowiedzenia się na każdy temat.
ETI Malta jest
miejscem, które jest przyjaźnie nastawione do swoich kursantów. Obsługa i
nauczyciele zawsze chętnie służą pomocą. Wyposażenie sal oraz wiedza
prowadzących są na wysokim poziomie.
Podczas szkolenia omawiane były następujące zagadnienia: A Young Learner’s Profile: Characteristics, Implications & Needs , Co-operative Learning (1), Cuisenaire Rods & Language Learning, Tell me a Story! Using stories in the classroom, Having fun With Grammar Games Including Total Physical Response (TPR), Get them Talking! Encouraging your students to sapek, The Dictation Revival Incorporates Communication, Activities Teaching Language through Project Work: Task-Based Learning, The Power of Video: You Tube, Films & Language Learning Using Computers Exploiting the Internet For Primary School Learners, Learner Styles & Multiple Intelligences: Looking at Primary School Learners, Songs & Music & Their Learning Potential, Using Co-operative Learning Exercises for Primary School (2), Language Development: Colloquial English & Idiomatic Language.
Wszystkie tematy szkolenia były bardzo interesujący, a prowadząca posiadała niezwykły dar przekazywania informacji. Niektóre tematy były mi znane, ale część z nich była dla mnie zupełnie nowa. Zaciekawiło mnie zagadnienie dotyczące patyczków zwanych „Cuisenaire Roods”. Zobaczyłam, jak w prosty sposób można wykorzystać je podczas lekcji języka obcego i urozmaicić zajęcia.
Tematem, który najbardziej mnie zainteresował i z
pewnością będę wykorzystywała jego treści na swoich lekcjach, był Co-operative
learning. Dr. Spencer Kagan stworzył nową metodę nauczania polegającą na
ścisłej współpracy wszystkich członków grupy przy aktywnym ich zaangażowaniu.
Nauka języka obcego z pomocą kolorowych
patyczków.
Oprócz obowiązkowych zajęć dydaktycznych zadbano również o program socjalny. Pierwszego dnia pobytu na tej przepięknej wyspie zorganizowano spotkanie dla wszystkich uczestników szkolenia. Mieliśmy okazję bliżej się poznać oraz spróbować tradycyjnego maltańskiego napoju Kinnie oraz przekąsek z ciasta francuskiego z nadzieniem z sera ricotta lub zielonego groszku
Oprócz obowiązkowych zajęć dydaktycznych zadbano również o program socjalny. Pierwszego dnia pobytu na tej przepięknej wyspie zorganizowano spotkanie dla wszystkich uczestników szkolenia. Mieliśmy okazję bliżej się poznać oraz spróbować tradycyjnego maltańskiego napoju Kinnie oraz przekąsek z ciasta francuskiego z nadzieniem z sera ricotta lub zielonego groszku
W programie szkolenia przewidziano także wycieczkę do stolicy Malty. Valetta jest stolicą niewielkiej wyspy. Położona jest na półwyspie Sceberras pomiędzy dwiema zatokami Grand Harbour i Marsamxett Harbour. Jest ona najdalej wysuniętą na południe europejską stolicą. Nazwę miasto zawdzięcza wielkiemu mistrzowi zakonu joannitów J. Parisot de la Vallette, który osobiście nadzorował jego budowę Miasto zostało zbudowane przez rycerzy z zakonu Joannitów. Jego projekt stworzył, przysłany przez papieża Piusa IV, włoski architekt, uczeń Michała Anioła, Francesco Laparelli. Całe miasto otoczono szeregiem umocnień, a od strony lądu dodatkową fosą. Ze względu na wysokie koszty nie zostały wyrównane różnice wysokości poszczególnych części półwyspu. Dlatego część ulic została zastąpiona schodami z niskimi długimi stopniami, by umożliwiać poruszanie się po nich rycerzom konno bądź w ciężkich zbrojach.
Zwiedzanie Valetty pozwoliło
nam lepiej poznać historię tego pięknego kraju, odkryć uroki stolicy oraz podkształcić
swój angielski dzięki wspaniałemu przewodnikowi o imieniu Mario. Pobyt na tej
niewielkiej wyspie zachęcił mnie do ponownego odwiedzenia tego kraju w okresie
urlopowym.
Niestety, pobyt na Malcie dobiegł końca. Trzeba było się pożegnać. Na zakończenie szkolenia otrzymaliśmy certyfikat potwierdzający nasz udział
Aldona Baske:-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz